Går du på biblioteket, eller tænder du for Netflix?

Måden, vi forbruger indhold, ændrer sig hele tiden, og streamingtjenester som Netflix har totalt forandret det traditionelle medielandskab.

Men tankegangen er ikke rigtig trængt igennem til content marketing verdenen endnu.

Der udgives ganske vist masser af godt streaming-content fra virksomheder - især i form af podcasts - og der findes også virksomheder, der virkelig er gået all in. Tjek fx Salesforce+.

salesforce+

Men det er undtagelser, og jeg tror, der er meget at opnå ved at “netflixe” den måde, man præsenterer sit indhold.

Ikke fordi man nødvendigvis skal blive Netflix for virksomhedsejere, ligesom Salesforce. Men tankegangen er interessant i forhold til, hvordan man som virksomhed strukturerer sit indhold.

Sæt dit content i scene

Jo, den helt traditionelle måde at sætte sit indhold i system er jo at have et punkt i menuen på websitet, der hedder “Resources”. Her har du et indholdsbibliotek med din blog, dit gated content, dine webinarer, osv.

Men det er da også så “on demand”, som det kan være?

Ja, men det handler ikke om blot at stille indhold til rådighed, det handler om at sætte det i scene.

Problemet med indholdsbiblioteket er, at det nemt bliver for fragmenteret og stiller store krav til kundens nysgerrighed.

Fra Netflix er vi vant til at få præsenteret indhold i serier og sæsoner, og vi præsenteres for indhold ud fra kategorier tilpasset os.

Sæt i system efter kundens udfordring

God content marketing uddanner kunden til at træffe gode købsbeslutninger og hjælper med at løse bestemte udfordringer.

Hvis du sætter dit indhold i system i forhold til kundens udgangspunkt og den overordnede udfordring, det hjælper med at løse, er min påstand, at det bliver mere vedkommende og tilgængeligt.

Det kan eksempelvis være i forhold til kundens jobrolle - se et eksempel her fra Square2Marketing, som i deres indholdsunivers har kanaler med udvalgt indhold til deres personas.

square2

Resultatet er i dette tilfælde lidt noget rod, synes jeg, men idéen er god.

På samme måde kan indholdet sættes i system i forhold til vigtige udfordringer, du hjælper dine kunder med at løse. Og det behøver altså ikke være dokumentarserier i Netflix-kvalitet som på Salesforce+ for at give mening - alle content-formater kan sættes i spil på den måde.

Lad os at tage et tænkt eksempel.

Du sælger Product Information Management software til B2B-virksomheder, og en af de vigtigste udfordringer, som dit produkt hjælper med at løse, er at komme godt i gang med e-commerce.


Det kunne du jo løbende skrive om på din blog, men du kunne også tænke og præsentere disse blogindlæg som fortløbende afsnit i en serie om, hvordan en B2B-virksomhed går fra nybegynder til pro indenfor e-commerce.

Det gør indholdet lettere tilgængeligt - mere “bingeable”, om du vil.

Og hvis der er noget, Netflix har lært os, er det da at binge indhold.