Blog

3 modeller, der gør dit content meget skarpere

Skrevet af Brian Stræde | Jan 26, 2023 2:06:00 PM

Modeller kan gøre det komplekse enkelt.

Det er der tit brug for i B2B marketing, og derfor er det godt at have nogle modeller i tasken, som man kan smække på bordet efter behov.

Her får du tre af mine favoritmodeller.

1. Value proposition

Når du skal skrive en produktside eller en “Om os” side på et website, gør du arbejdet meget nemmere for dig selv, hvis du har styr på din “value proposition”.

En value proposition er en kort og præcis formulering af den værdi, dine kunder får ud af din service eller dit produkt.

Når du skal kortlægge den, er Value Proposition Canvas et rigtig godt værktøj. Det giver et stærkt overblik over sammenhængen mellem det, du sælger, og det, kunderne har brug for.

 

Når du har fastlagt dit Value Proposition Canvas, kan du formulere en skarp value proposition:

Vores [ydelse]
hjælper [målgruppe]
med at [løse job-to-be-done]
ved at [afhjælpe pain]
og [opnå gain]
i modsætning til [konkurrenters tilgang]

2. Content Marketing Mission Statement

Hvis du famler i blinde, når du laver content, mangler du nok et fyrtårn at navigere efter. En Content Marketing Mission Statement, som præcist sætter ord på hvem, hvad og hvorfor.

Vores’ website er stedet, hvor [målgruppe] 
går hen for at finde     [type af indhold] 
for at / så de [udbytte]

Pointen med at definere en Content Marketing Mission Statement er at få sat ord på, hvilken forskel, du gerne vil gøre med dit indhold - hvad du vil være kendt for.

Som stifteren af Content Marketing Institute, Joe Pulizzi, formulerer det:

“It’s not about what you sell - it’s about what you stand for.”

3. Vinkelsætningen

Og til sidst får du så den enkleste af dem alle.

En model, som jeg har med mig helt tilbage fra Journalisthøjskolen, men som i al sin enkelthed stadg er meget effektfuld.

Når du skriver for eksempel et blogindlæg, gør du dig selv en stor tjeneste ved at have formuleret en skarp vinkelsætning, så du ikke ender med at lave en artikel “om” noget, men derimod med et klart formål.

De to vigtige ord i modellen er “at”, som tvinger dig til at være specifik, og “fordi” som tvinger dig til at overveje værdien for modtageren.

Fuldfør sætningerne:

Jeg vil fortælle, at…

Det vil jeg fortælle, fordi…

Jeg håber, at modellerne her kan hjælpe dig med at få sat din contentstrategi på formel.